Wikipedia i publiczny transport zbiorowy
W Polsce podstawowe kwestie dotyczące publicznego transportu zbiorowego reguluje ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.
Publiczny transport zbiorowy może odbywać się w Polsce na podstawie:
umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego pomiędzy organizatorem a operatorem,
potwierdzenia zgłoszenia przewozu lub decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.
Ustawa o o publicznym transporcie zbiorowym nakazuje oznakowanie środków transportu, którymi są wykonywane usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w sposób widoczny dla pasażera, podawanie rozkładu jazdy do publicznej wiadomości na wszystkich dworcach i przystankach wymienionych w rozkładzie jazdy, a także upublicznianie cenników opłat lub taryf oraz regulaminów przewozu osób (zawierających warunki obsługi podróżnych, warunki odprawy oraz przewozu osób i bagażu, wskazujących podmiot właściwy do przyjmowania skarg i reklamacji wynikających z realizacji usług oraz terminy ich rozpatrywania).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Publiczny_transport_zbiorowy
Wybór środka transportu
Komunikacja miejska jest dobra jedynie w kilku przypadkach. Dojazdy do pracy, czy szkoły oraz niewymagające konkretnej godziny i miejsca przybycia przejazdy. Autobusy, czy tramwaje mają jednak poważne ograniczenia, np. rozkład jazdy, czy choćby umiejscowienie przystanków. Co czyni je średnim środkiem transportu, gdy musimy dotrzeć w konkretne miejsce o wyznaczonej godzinie.
W takim przypadku- oczywiście zakładając, że nie posiadamy własnego auta- lepsza jest taksówka. Dotrzemy tam gdzie chcemy i w szybkim tempie. Jednak musimy liczyć się z ceną takiej przyjemności, ponieważ za przejazd taksówką możemy zapłacić wielokrotność ceny biletu do autobusu.
O podwójnym systemie naliczania opłaty
System podwójny naliczania opłaty D (ang. Double Application of Tariff).
Podwójny system naliczania D bazuje na jednoczesnym sumowaniu opłaty z czasu i drogi niezależnie od prędkości z jaką porusza się taksówka.
Ze względu na zmienną prędkość taksówki wyznaczanie opłaty następuje przez zliczanie impulsów prostokątnych z generatora czasu znajdującego się w układzie elektronicznym taksometru oraz dostarczanych z przetwornika (nadajnika) drogi, których częstotliwość jest liniowo zależna od prędkości taksówki. Obecnie najczęściej wykorzystuje się impulsy z drogi podawane z czujnika prędkości umieszczonego w skrzyni biegów lub z układu prędkościomierza, układu ABS, czasami komputera sterującego praca silnika (głównie samochody japońskie), sygnał ten często doprowadzany jest do złącza radia samochodowego.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Taksometr