O silniku

Pompy wspomagania
Silnik ? typ maszyny zamieniającej energię na pracę mechaniczną. Energia zasilająca silnik może mieć formę: energii chemicznej (np.
silnik dla nanorurki) energii cieplnej (np. silnik parowy, silnik Diesla, turbina parowa, gazowa i silnik Stirlinga) energii elektrycznej (np.

silnik elektryczny) energii kinetycznej (np.

turbina wiatrowa, turbina wodna) energii potencjalnej (np.
turbina wodna). W zdecydowanej większości urządzeń energia mechaniczna wytwarzana przez silnik odbierana jest od obracającego się wału silnika i jest wykorzystywana w postaci pracy mechanicznej lub zamieniana na energię elektryczną.
W silnikach takich jak np.
silnik rakietowy lub silnik liniowy efektem działania silnika jest energia ruchu postępowego. Najważniejsze atrybuty silnika moc ? zdolność do wykonania pracy w jednostce czasu sprawność ? stosunek wytworzonej energii użytecznej do energii pobranej przez silnik moment obrotowy ? dla wszystkich silników z ruchem obrotowym siła ciągu ? szczególnie dla silników lotniczych impuls właściwy ? dla silników rakietowych Źródło:

Dlaczego niektóre części samochodowe są ważniejsze a inne mniej?

Pompy wspomaganiaJednymi z najważniejszych części samochodowych są elementy zawieszenia.
To one podtrzymują całą konstrukcję auta i stabilizują cały układ.
Zawieszenie jest tak bardzo istotne w aucie, gdyż przyległe do niego koła pozwalają kierującemu sterować autem w pożądany sposób.

Niezbędne jest odpowiednie zadbanie o części naszego zawieszenia szczególnie, gdy jesteśmy posiadaczami wiekowego auta.

Bardzo powszechnie spotykaną sytuacją jest korozja właśnie od spodu samochodu, która znacznie może obniżyć wytrzymałość auta.

W starych samochodach problem ten bardzo często występuje, a wiele osób zupełnie nie przywiązuje do niego wagi, gdyż nie są to widoczne elementy auta na pierwszy rzut oka.

Silnik z tłokiem obrotowym

Silnik z tłokiem obrotowym ? silnik spalinowy, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra.
Powstało wiele koncepcji i konstrukcji.
Projekt maszyny parowej z wirującym tłokiem opracował już w 1782 r.

James Watt.

Jeden z projektów silnika spalinowego z tłokiem obrotowym (patent w 1946 r.) stworzył Gustaw Michał Różycki.

Jedyną produkowaną i najbardziej znaną konstrukcją jest wynalazek niemieckiego konstruktora Feliksa Wankla (1902-1988).

Pierwszy patent Wankel uzyskał w roku 1929, a kolejny w roku 1936. Silnik Wankla po raz pierwszy zastosowano seryjnie w samochodach NSU Spider ? prezentacja miała miejsce w roku 1963 na salonie samochodowym we Frankfurcie.

W roku 1967 firma Mazda, która już w 1961 roku zakupiła licencję od NSU, zaprezentowała sportowy samochód Cosmo Sport z pierwszym silnikiem z dwoma wirnikami.

W roku 1968 do produkcji wszedł model NSU Ro 80, także z silnikiem dwukomorowym1.

Kolejne modele sportowe Mazdy to model RX-7 z 1978 roku, napędzany silnikiem 1,1-litrowym o mocy 105 KM.

W połowie lat 80 XX w.

Mazda zaprezentowała następne modele z silnikami o mocy 150-200 KM.

W 1991 roku moc dwuwirnikowego silnika osiągnęła 250 KM.2.

Ostatni model RX-8 z nowym silnikiem Renesis był produkowany w latach 2003-2012.

22 czerwca 2012 roku Mazda zakończyła produkcję modelu RX-8, który był ostatnim na świecie samochodem z silnikiem Wankla.
Tym samym skończyło się zastosowanie silnika Wankla w motoryzacji. Zaletami silnika Wankla są jego małe rozmiary, mały ciężar oraz spokojny bieg.
Jego wady w postaci małej trwałości uszczelnień i dużego zużycia paliwa ograniczyły jego wykorzystanie do samochodów sportowych.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_z_t%C5%82okiem_obrotowym.

Widok do druku:

Pompy wspomagania

Poprzednie wpisy:

Następne wpisy: